אורלי גוטמן
 הקליניקה  |  שובר הנחה  |  שאל את אורלי  |  מן העיתונות  |  סרטונים  |  טיפים  


מר חומוס גברת טחינה 
   מגזין ביו - עיתון "הארץ" - 14.4.10              

רגע לפני הפיקניק המסורתי של יום העצמאות, נכוון את הזרקור לאזרחי הכבטד במטבח הישראלי – החומוס והטחינה.
החומוס - הכוונה לחומוס טרי, המוכן בבית או בחומוסייה נקייה, זה המופק מגרגרי חומוס מבושלים ולא - לחומוס התעשייתי. גרגרי החומוס עשירים בחלבון, סיבים תזונתיים, ויטמיני B,C, ברזל, אשלגן ודלים בנתרן  . בשילוב פחמימות מורכבות מהווה החומוס מקור נפלא לחלבון מהצומח וכדאי לשלבם בכל תפריט דל בכולסטרול.
האם הוא משמין?   גרגרי החומוס, שהם קטניה, מהווים מקור נפלא לחלבון ,עשירים בסיבים תזונתיים ובעלי אינדקס גליקמי נמוך. מכאן שזהו מאכל בריא התורם לתחושת שובע לאורך זמן . במתכון לסלט חומוס, המרכיב השומני יבוא מטחינה גולמית, רצוי מזו המופקת מגרגרי שומשום מלא.
אז מה כן משמין? כל מה שמצטרף לחומוס – הפיתות, הצ'יפס והשתייה הקלה. התרחקו מכל אלה, העמיסו סלטי ירקות טריים על הצלחת .
הטחינה  - מקורה בשומשום. מקור נפלא לסידן, ברזל, אשלגן, ניאצין, חומצות שומן חד ורב בלתי רוויות. הטחינה המומלצת היא זו המופקת מזרעי שומשום מלאים. צבעה של טחינה כזו בדרך כלל יהיה כהה יותר וערכה התזונתי גבוה יותר מעצם היותה מזון מלא.
האם היא משמינה? 1 כף טחינה מוכנה = 2 כפיות טחינה גולמית = 1 כפית שמן זית = 6-7 שקדים = 8-10 זיתים  ירוקים = 1 כף אבוקדו = 1 כף שומשום מלא טחון. מכאן  שאפשר ,במקום לשפוך ללא מידה,ישר מהבקבוק,שמן זית לסלט כדאי לגוון ולהעשיר את הסלט בטחינה וכך להנות מיתרונותיה התזונתיים.
היתרון הבולט שלה הוא  תכולה גבוהה של חומצות שומן חד ורב בלתי רוויות ,להן תרומה  בסיוע להורדת רמות טריגליצרידים ורמות כולסטרול ועוד תכונה יש לה - תכולת סידן גבוהה מאד שלה – 850 מ"ג ויותר (תלוי ביצרן) סידן ל100 ג'.
"טחינה כתומה" מתקבלת מערבוב של טחינה גולמית עם מים,לימון, שום ומלח (לפי ההוראות על גבי האריזה) + מעיכה או ריסוק פנימה של בטטה שבושלה היטב.                                                                                                   
בתיאבון וחג שמח !!

 
NTT - מערכות ניהול תוכן

כל הזכויות שמורות - אורלי גוטמן ©

BetaGroup - עיצוב אתרים