אורלי גוטמן
 הקליניקה  |  שובר הנחה  |  שאל את אורלי  |  מן העיתונות  |  סרטונים  |  טיפים  


ויטמין C- זה כל הCיפור


•   ויטמין C נקרא גם חומצה אסקורבית .
•  משתתף בכ-300 תהליכים בגופנו – יעיל במצבים של אלרגיות, מחלות עור ודלקות חניכיים, מסייע בהגלדת צלקות ובריפוי פצעים, משתתף בפירוק כולסטרול ותורם להפחתת הסיכון של מחלות לב. ויטמין C חיוני להפיכת חומצה פולית לצורתה הפעילה ומגביר את ספיגת הברזל.  חיוני לספורטאים ולמעשנים.
• לעומת בעלי החיים המסוגלים לייצר ויטמין C , אנו, בני האדם, חייבים לקבלו מהמזון כיון שאנו חסרים אנזים המעורב בתהליך ייצורו.
•  ויטמין C נעלם בבישול ולכן כדאי וחשוב לצרוך ירקות ופירות טריים. גם בתהליך אידוי או במיקרו גל אובד ויטמין זה, אך ייתכן שבמידה פחותה יותר.
איחסון ממושך, "פציעה" של הפרי או הירק , כמו חיתוך או ריסוק גורמים לנזק למבנה התא,להתחמצנות ולאיבוד ויטמין C.
הצריכה היומית המומלצת למבוגרים בריאים – 60 מ"ג.
לשם הדוגמא - מאכילת 7 תותי שדה גדולים או 3 קטנים נקבל כ-  60 מ"ג ויטמין C ומאכילת פלפל ירוק אחד נקבל מעט יותר – כ- 80 מ"ג.
הצריכה היומית המומלצת על פני גלגל החיים:
תינוק עד גיל ½ שנה – 30 מ"ג
מגיל ½ שנה עד 1 שנה – 35 מ"ג
מגיל 1 שנה עד שנתיים– 40 מ"ג
מגיל 2 עד 10 שנים – 45 מ"ג
מגיל 10 – 15 שנים – מתבגרות  - 50 מ"ג 
מגיל 10 – 18 שנים – מתבגרים – 50 מ"ג
הנתונים מתייחסים  לאנשים בריאים,  עפ"י המלצת משרד הבריאות בישראל
 כמה ויטמין C  נקבל משתית מיצי פירות הדר?
100  מ"ל מיץ מנדרינות  יתנו לנו  31 מ"ג 
100 מ"ל מיץ אשכוליות   - 40 מ"ג
      100 מ"ל מיץ לימון – 50 מ"ג
100 מ"ל מיץ תפוזים   - 50 מ"ג  כלומר: מכוס מיץ תפוזים (כוס = 180 מ"ל) נקבל 90 מ"ג  ויטמין C
 ויטמין C ועישון -
ויטמין C הוא אחד מנוגדי החימצון החזקים ביותר ולכן מסייע בהפחתת נזקי העישון והוא ויטמין חובה למעשנים. מה גם שהסיגריות הם "שודדי" ויטמין C – כל סיגריה "זוללת" מהגוף 25 מ"ג של ויטמין C! בשל סיבות אלו הקצובה היומית המומלצת לאדם מעשן גבוהה בכ35 מ"ג מהקצובה הרגילה המומלצת.
ויטמין C וסטטינים -
לנוטלים סטטינים (תרופות המשפיעות על פרופיל השומנים בדם) מומלץ לנקוט משנה זהירות ולא לצרוך אשכוליות/מיץ אשכוליות. לאנשים אלו מומלץ לצרוך ויטמין C ממקורות אחרים.
• הפרכת מיתוס -
התפוז הוא המקור הטוב ביותר לויטמין C מבין שלל הפירות והירקות. לא נכון.
אם נשווה תכולת ויטמין C  ב100  ג' ממזונות שידועים כמקור לויטמין C נקבל: מתפוז ללא קליפה - 53 מ"ג ויטמין C לעומת
 57   מ"ג    מכרוב אדום
 61   מ"ג    מפומלה   
 98   מ"ג    מקיווי ללא קליפה
 113 מ"ג    מברוקולי  
 133 מ"ג    מפטרוזיליה
 184 מ"ג    מגויאבה
ו – 190 מ"ג מפלפל אדום. 
מסקנה – כדי לצרוך הכי הרבה ויטמין C כדאי לאכול פלפל אדום ולאו דוקא...תפוז.
•    הפרכת מיתוס -
עדיף לשתות מיץ תפוזים על פני אכילת התפוז השלם. לא נכון.
מומלץ לאכול פרי שלם, כדרך הטבע ולא רק לשתות את מיץ הפרי.זאת מכמה סיבות:
א. איכות הויטמין נפגעת בתהליך הסחיטה. ויטמין C נהרס כתוצאה מהמגע עם האויר, מגע בלהב המתכת וחום תהליך הסחיטה.
ב. רק  באכילת הפרי השלם נקבל את מלוא הסיבים התזונתיים שמכיל הפרי.
ג. כדי להגיע ל1 כוס מיץ עלינו לסחוט לפחות 2-3 פירות. יש לזכור זאת בחישוב מנות הפרי שבתפריט.אין הדבר מומלץ לסכרתיים או לאנשים בתהליך הרזייה.
אלא מה ? קל יותר לשתות כוס מיץ תפוזים מאשר לאכול בבת אחת 2-3 תפוזים להשגת אותה כמות של ויטמין C. אך יש לזכור שנוכל להינות מאיכות הויטמין C רק אם נשתה את המיץ סמוך מאד לסחיטתו ועדיף אם נשתמש בלהב שאינה ממתכת. 
•    הפרכת מיתוס -
אם אני אקח ויטמין C כל השנה לא אהיה מצונן בכלל. לא נכון.
מניתוח מחקרי עולה כי אין בנטילה קבועה של ויטמין C כדי לצמצם את תדירות ההצטננויות אלא אם כן האדם נמצא במצב של מאמץ פיזי קיצוני. ובכל זאת... נטילת ויטמין C עשויה להשפיע על קיצור משך המחלה והקלה על הסימפטומים. נטילת ויטמין C יעילה במיוחד בשלבים הראשונים של המחלה.
בשל מעורבותו של ויטמין C בתהליכים כה רבים ומגוונים בגופנו אין צורך לאדם בריא לנטלו במינונים גבוהים לאורך זמן כיון שבצד תהליכים בהם יעילותו של ויטמין C הינה בריכוזים גבוהים ישנם תהליכים אחרים בהם יעילותו היא דוקא בריכוזים נמוכים.
•    מה מומלץ?
 ויטמין C  משתתף בתהליכים רבים בגופנו , לכן  חשוב על בסיס יומיומי לאכול ירקות ופירות המכילים ויטמין C ויש המצדדים בנטילה יומיומית שלו כדי להבטיח לעצמם להנות מהיתרונות הרבים שבו.
בכל מקרה, בחורף, כדי להנות מיתרונותיו, כדאי לנטלו מיד עם התחלת הופעת סימפטומים של הצטננות ולהמשיך לנטלו לאורך כל ימי המחלה.
לנוטלים תוסף ברזל מומלץ לאכול בסמוך מזונות עתירי ויטמין C  או להסתייע בתוסף.

                                                        תרגישו טוב ושיהיה חורף קל !  

 


 

 

 
NTT - מערכות ניהול תוכן

כל הזכויות שמורות - אורלי גוטמן ©

BetaGroup - עיצוב אתרים