אורלי גוטמן
 הקליניקה  |  שובר הנחה  |  שאל את אורלי  |  מן העיתונות  |  סרטונים  |  טיפים  


שם טוב לשמן
מגזין ביו - עיתון "הארץ" - 30.11.10             


בשנים האחרונות עם התבססות הידע המחקרי על שומן, עודף משקל והשמנה כגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם נקשרים המושגים שמן ושומן בדרך כלל עם קונוטציה שלילית.לקראת החנוכה בואו נסתכל על נקודות האור שבשמן  - לשמן , ממקורות איכותיים ובמינון נכון - יתרונות בריאותיים רבים בשימושיו המגוונים – שימוש חיצוני ופנימי.
לשמנים  שימושים מגוונים-למאכל, לבישול, לטיפוח, לריפוי ואפילו לתחזוקת הבית. 
למאכל כדאי מאד לשלב בתפריט שומנים בלתי רוויים .
השומן החד-בלתי רווי יכול לסייע בהורדת רמות הטריגליצרידים ורמות הכולסטרול בדם וההמלצות הן להעלות את כמותו בתפריט. איפה נמצא?
בעיקר במזונות מהצומח: בשמן זית, שמן קנולה, אבוקדו, שקדים, בוטנים ואגוזי פקאן.
כדאי לקנות שמן זית המאוחסן בבקבוק זכוכית כהה, עם דרגת חמיצות נמוכה  (שמן כתית מעולה = שמן בעל דרגת חמיצות קטנה מ1%) מכבישה קרה. אל תלכו שולל אחר צבע השמן - צבע שמן הזית מושפע מסוג הזיתים ששמשו להכנתו ואינו מעיד על איכותו. יחד עם זאת אם השמן ירוק מדי יתכן שהופק מזיתי בוסר או שהוסיפו לו צבע מאכל.
שמנים כמו -  שמן סויה, שמן תירס, שמן שומשום, שמן חמניות הם דוגמאות לשמנים רב בלתי רוויים.  יש לזכור ששמנים אלו נאכלים בדרך כלל בצורתם המחוממת ולכן אין הם תורמים לשיפור ברמת השומנים בדם. שמנים רב בלתי רוויים כדאי לצרוך מאגוזים וגרעינים לא קלויים וכן מדגי הים הצפוני. 
 בתפריט המכוון לאיזון רמות כולסטרול ושומנים בדם חשוב לשים לב  לתויות המזון -
כיתוב של "ללא כולסטרול" יכול להטעות – מוצר מהצומח בהגדרה  לא יכיל כולסטרול אך עדיין יכול להכיל שומן רווי מהצומח ולכן אינו בהכרח דל שומן. כיתוב של "שומן מוקשה מהצומח" או  "שומן צמחי" או "שומן מוקשה" = שומן רווי .
לבישול -  אפשרות מקורית ומרעננת במטבח היא שימוש בשמנים נדיפים (אתריים) שיכול לשדרג כל תבשיל, רוטב, סלט או מטבל. שימוש בהם יכול להחליף לגמרי את השימוש בחומרי טעם וריח מלאכותיים. די בתוספת של טיפה או 2 כיון שהשפעתם חזקה ומורגשת מאד. לדוגמא:בהכנת עוגת גזר או קרם שוקולד אפשר להוסיף ארומה תפוזית ע"י הזלפת 2-3 טיפות של שמן נדיף תפוז לעיסה כולה. התוספת תהיה מורגשת במיוחד אם נוסיף שמן נדיף לקרם שמעל העוגה וכך הארומה תתפשט לעוגה כולה. ניתן למשל, להוסיף שמן נדיף בהכנת ריבות פירות, לימונדה או רוטב לסלט.
בגינה ובבית – לשמנים נדיפים יתרונות בהרחקת חרקים לא רצויים.ניתן להכין תרסיס או לטפטף טיפת שמן נדיף נקי על רצועת בד ולתלות בחוץ. אפשר להכין תערובת משמן ציטרונלה, מנטה ולבנדר הידועים באיכותם להרחיק עשים ויתושים. להרחקת נמלים מומלץ לטפטף שמן אתרי מנטה או נענע על כדור צמר גפן או רצועת בד ולהניח ליד קן הנמלים או לטפטף לאורך המסלול בו הן נראות.
לטיפוח – לשמנים תפקיד מרכזי בעולם הטיפוח.  לדוגמא - שמן נר הלילה בלקיחה פנימית הוא תוסף רצוי במקרים של טיפול בעור ובשיער ואף יש לו אפקט טיפולי בהקלה על תופעות של תסמונת קדם וסתית ותופעות גיל המעבר. מתאים למצבים של אקזמות, סבוריאה, אטופיק דרמטיטיס, פריחות, נשירת שיער וציפורניים שבירות. שמן נר הלילה הינו בעל איכויות בטיפוח העור והוא מצוין לטיפול בעור הפנים ומרכיב נפלא בקרם ידיים וקרם עיניים.
לריפוי -  לתפקוד תקין של הגוף אנו זקוקים לחומצות שומן חיוניות. הן אינן מיוצרות בגופנו וניתן לקבלן רק דרך המזון. בתזונה ים תיכונית אנו מקבלים מהמזון חומצה אולאית (אומגה 9) למשל משמן הזית, שמן קנולה ואבוקדו אך התזונה שלנו בד"כ עשירה מידי באומגה 6 ודלה באומגה 3. אכילת דגי ים צפוני כמקור לאומגה 3 אינה תמיד המענה ברובד הטיפולי. עולות שאלות באשר לאזור גידול הדגים, בעייתיות  בשל האפשרות לספיגה של כספית, דיאוקסין ומזהמים סביבתיים אחרים ע"י הדגים ויעילות חומצות השומן לאחר תהליך בישול הדג. לאומגה 3 יכולת טיפולית מוכחת למשל במקרים של רמות טריגליצרידים גבוהות ולכן כדי להפיק תועלת טיפולית מומלץ  להשתמש בכמוסות שמן דגים . ואם בריפוי עסקינן -  לשמנים אתריים בעיסוי אל תוך העור איכויות טיפוליות רבות. למשל עכשיו, כשהגשמים בוששים להגיע נפוצות בעיות במערכת הנשימה. שמן אורן, ריוונסרה ולבנדר יתאימו לקשת של מחלות חורף –הצטננות קלה ,ברונכיט ושפעת. אפשר במבער או בעיסוי אל תוך העור של שמן שקדים עם תערובת שמנים אלו .בבית כדאי להחזיק תמיד שמן לבנדר. מבין השמנים האתרים הוא היחיד שניתן למרוח ישירות על פני העור. יעיל בקשת של מצבים ומתאים גם לתינוקות– להקלה על כאבי ראש למרוח על הרקות, למניעת עקיצות ולהקלה על גרד וכן  לריפוי חתכים וכוויות למרוח מקומית ולעסות אל תוך העור .
לסיכום , הארתי באור חיובי את נושא השומן והשמנים וכן- בהחלט אפשר  להנות מחיים בריאים ולהרגיש טוב בצד צריכה נבונה של  שמנים "בריאים",

 
NTT - מערכות ניהול תוכן

כל הזכויות שמורות - אורלי גוטמן ©

BetaGroup - עיצוב אתרים